[ Het blockbuster font]
In Meiningers’ Wine Business International werd een associatie gemaakt tussen de blockbuster films en blockbuster wijnen in een supermarkt. Overal ter wereld zijn wijnproducenten voor hun distributie afhankelijk van supermarkten, en net zoals de bioscopen James Bond nodig hebben, hebben die supermarkten Gallo’s als publiekstrekkers nodig. We weten dat Albert Heijn een cruciale rol speelde in het populair maken van wijn bij het grote publiek (Pinard); miljoenen mensen zouden nooit een voet zetten in de gespecialiseerde wijnhandel zonder supermarkten.
In de Brabantse Wijnsociëteit whats app groep ontspon zich voor deze proeverij een dialoog over wat nou precies een blockbuster wijn is. Liselotte stelde de vraag. ‘Over de top. Slap in the face’, schreef RobK. ‘Of Parkerwijnen tot pak m beet 2005’. Ik opperde dat elegante blockbusters interessant zijn. ‘Blockbusters lang laten rijpen’, schreef Berry, ‘wordt ie vanzelf elegant.’ ‘Als het jong geen kwaliteit heeft, wordt het nooit mooier’, schreef Saskia terecht. Martijn constateerde nuchter dat krachtig bij blockbusters past, maar niet ‘over the top’. En zo blijken er verschillende interpretaties te bestaan over het thema Blockbuster.
Uiteindelijk staan er dertien wijnen op tafel, waar leden de associatie blockbuster aan koppelen. Just brengt een stevige 100% macabeu wijn in, ESPARTER van At Roca, jaargang 2015, een Brut Nature met 40 maanden rijping sur lie. Mooi om van Just te horen hoe deze wijn een prachtmaal van begin tot eind heeft begeleid bij zijn bezoek aan Spanje. De meningen erover lopen bij ons – ik zou bijna zeggen vanzelfsprekend – uiteen. In mijn aantekeningen staat ‘fijne mousse, sappige smaak’, Kees noemt de ‘groffe mousse’ en Claartje een ‘verfijnde mousse’.
Er staan kostbare flessen wijn op tafel, bij een reguliere proeverij wéét je dat meestal omdat het de laatste flessen zijn. Nu staan ze kris kras verspreid en krijgen lang niet altijd positieve commentaren. Denk aan de 2017 Tenuta dele Terre, Etna Rosso, cuvee Fuedo di Mezzo Il Quadro delle Rose, gemaakt van oude stokken en véél te jong om zijn kwaliteiten te laten zien.
En de Castello di Fonterutoli 2017 Gran Selezione Chianti Classico, klassiek en rijk maar ook nogjong.
La Ferme du Mont 2010 Chateauneuf du Pape is al twaalf jaar oud, net op dronk, mooie ingetogen smaak met mocca, maar ik hoor ook ‘al belegen’ als proefnotitie.
Mas Martinet 2015 Els Escurçon is gemaakt van garnacha. Claartje kocht de Priorat ter plekke met de intentie de fles met ons te delen. Applaus! Heel verfijnde wijn met een klassieke geur en dikke smaak met tannines. Krachtig, sappig. Just benoemt braam, ceder, stroop en pruim.
Bodega Otazu 2008 Cuvee Altar, is gemaakt van cabernet sauvignon. Deze wijn uit Navarra – ingebracht door Berry – is met veertien jaar ontwikkeld tot een wijn met een levendige geur (ik ruik gekneusde knoezels), smaak met cassis, bramen en een bittertje. Willem Jan benoemt de geur als moeilijk (kaas, aceton, champignons) en de smaak met een klein zoetje, kersen, drop en wat vegetaal. Mooi zo’n gerijpte wijn te proeven.
OSSA 2010 Sixth Generation, Chili, ingebracht door Martijn. De familie Ossa is eigenaar van Viña la Rosa. Het is een blend van cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc, shiraz en carmenère. De wijn zet mij compleet op het verkeerde been: zó rijk en geconcentreerd, zo dik en ondoorzichtig, dat ik meteen denk aan een mooie Madiran. Just benoemt braam en orchidee in de geur. Prachtwijn.
Verslag: Peter van den Besselaar
https://www.wine-business-international.com/wine/analysis/praise-blockbuster-wine
Gedronken, maar niet beschreven wijnen: